Ik wil compensatie voor vertraging aanvragen

De algehele EU-richtlijn is: 
a) 25 % van de prijs van het vervoerbewijs bij een vertraging van 60 tot en met 119 minuten;
b) 50 % van de prijs van het vervoerbewijs bij een vertraging van 120 minuten of meer

Dit kan echter per vervoerder gunstiger uitpakken. Er zijn ook uitzonderingen, de compensatie is bijvoorbeeld niet van toepassing bij noodweer, een pandemie of een andere vorm van overmacht. Stakingen vallen niet onder de uitzonderingen. Als de vertraging voor de reis al bekend is en/of via alternatief vervoer op tijd aankomen toch mogelijk is dan geldt de compensatie ook niet. 
Verzamel altijd bewijs van een vertraging: maak bijv. een screenshot van de reisplannerapp waar de vertraging op staat, of een foto van een elektronisch bord in de trein of op een station.

Compensatie aanvragen per vervoerder, check uw ticket voor de vermelde spoorwegmaatschappij. 
Let op: reist u met een interrailpas, dan vraagt u vertragingsvergoeding aan bij Interrail en, indien van toepassing, kunt u aanvullend een vergoeding vragen voor bijvoorbeeld gemiste zitplaatsreservering(en) bij de treinmaatschappij van de reservering.

Interrail :
Voor Interrail passen is de compensatie (als dit mogelijk is) een vast bedrag: € 12 voor vertragingen van 60 tot 119 minuten en € 24 voor vertragingen van 120 minuten of meer (excl. reserveringen of andere kosten). Maximale vergoeding is 50% van de pasprijs. U kunt compensaties aanvragen via het formulier op de website. Interrail neemt daarna zo snel mogelijk contact met u op.

Deutsche Bahn (Duitsland)
Volg de stappen en vul het formulier op de website in. U kunt de compensatie digitaal aanvragen door in te loggen met het referentienummer (Auftragsnummer) op het ticket en uw achternaam, of door het passenger rights form in te vullen. DB neemt daarna zo snel als mogelijk contact met u op over de compensatie. 

Let op: als u een pakketreis heeft geboekt (trein + hotel, rondreis) staat er geen bedrag op uw ticket. Dit vakje kunt u leeg laten op het formulier. Ook dan wordt uw verzoek gewoon in behandeling genomen.
Er geldt voor deze tickets tickets een vaste vergoeding:
Sparpreis Europa Touristik € 10 2e klas en € 15 1e klas
Flexpreis Europa Touristik € 16 2e klas en € 24 1e klas

Eurostar (Verenigd Koninkrijk en Frankrijk)
Vul het formulier op de website in. Let op: Eurostar compenseert uitsluitend met vouchers. Deze ontvangt u na aanvraag zo snel mogelijk per mail.

NS (Nederland)
Vul het formulier op de website

ÖBB (Oostenrijk)
Vul het formulier op de website in. ÖBB neemt daarna zo snel als mogelijk contact met u op.

Renfe (Spanje)
Compensaties kunnen bij Renfe vanaf 30 minuten vertraging worden aangevraagd. Dat kan via het formulier op de website

SBB (Zwitserland)
Het aanvragen van compensatie moet gedaan worden door Treinreiswinkel voor tickets die bij een rondreis zijn afgegeven.
Stuur een mail met bewijzen van de vertraging naar treinrondreizen@treinreiswinkel.nl . 

TGV INOUI & Intercités (Frankrijk)
Een compensatie kan worden aangevraagd vanaf 30 minuten vertraging (veroorzaakt door TGV zelf). Vul hiervoor het formulier op de website in.

Trenitalia (Italië)
Een compensatie kan worden aangevraagd vanaf 30 minuten vertraging voor Frecce treinen en vanaf 60 minuten voor overige treinen. Vul hiervoor het formulier op de website in. 

SJ (Zweden)
U kunt een compensatie aanvragen via de chat van de treinmaatschappij. Via de Help (?) functie opent u de chat, de digitale medewerker zal u doorverbinden met een echte medewerker als u geen Zweeds ID heeft en deze medewerker kan de claim met u afhandelen.

ENTUR (Noorwegen)
Compensatie vraagt u aan bij de betreffende vervoerder. Doorloop de stappen op de website van de treinmaatschappij. 
SJ Nord: Compensatieaanvraag mailen naar kundeservice@sj.no. Meer informatie op de website van de uitvoerder
Go-Ahead Nordic: Compensatieaanvraag mailen naar kundeservice@go-aheadnordic.no . Meer informatie op de website van de uitvoerder
VY: Doorloop de stappen op de website van de treinmaatschappij:  Claim pagina

Dit antwoord is alleen van toepassing op onze "Treinrondreizen" (niet op losse tickets, passen, stedentrips en overige) 

Nog steeds hulp nodig? Neem contact op Neem contact op