Wat moet ik doen als ik een overstap mis door vertraging?

U mag in principe een volgende trein nemen als u uw aansluiting mist door vertraging. Gemaakte reserveringen vervallen wel. De volgende geschikte verbinding kunt u opzoeken in een reisplannerapp/website, bij de conducteur of een loketmedewerker. Een eventuele nieuwe zitplaatsreservering kunt u direct bij de spoorwegmaatschappij regelen, bijvoorbeeld bij een servicemedewerker op het station (servicebalie of loket). Tijdens kantooruren kunt u ook contact opnemen met Treinreiswinkel via de chat of mail van treinrondreizen@treinreiswinkel.nl voor advies.

In sommige treinen is een zitplaatsreservering verplicht. Denk bijvoorbeeld aan Eurostar, TGV, nachttreinen, Freccia- en intercitytreinen in Italië. Hier moet u dus een nieuwe reservering regelen als u een andere trein neemt. In veel andere gevallen kunt u echter zo op een andere trein stappen, met name in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken, Nederland, België en Groot-Brittannië. Daarnaast zijn er reserveringsvrije regionale treinen (te herkennen aan een treinnummer beginnend met R, RE, RB of RV).

Frankrijk: Reservering is verplicht in hogesnelheidstreinen (TGV, Eurostar) en nachttreinen. Mist u een aansluiting naar een TGV, dan kunt u op het station aan het loket gratis omboeken naar een volgende trein en krijgt u een nieuwe reservering. Dit kunt u ook zelf doen in de TGV Inoui Pro app. Maak hierin een account aan en upload uw reservering via het + teken rechts bovenaan. U ontvangt dan updates over de reis en indien nodig kunt u de reservering wijzigen.

Italië: Freccia hogesnelheidstreinen, intercitytreinen en nachttreinen mogen alleen met een reservering gebruikt worden. Mist u een aansluiting naar een dergelijke trein, dan heeft u een nieuwe reservering nodig. Deze kunt u laten maken bij een loket van Trenitalia, u wordt hier zonder extra kosten omgeboekt. Op grote stations zijn vaak aparte klantenservicebalies hiervoor. Bijvoorbeeld op Milano Centrale is er een Trenitalia klantenservicebalie nog in het overstapdeel van de stationshal, in het midden, onder het digitale vertrekbord.
Ook Trenitalia heeft een handige app waar u uw reservering kunt uploaden en dan informatie over de reis ontvangt en indien nodig kunt wijzigen. Via de menukeuze My Journeys - Retrieve another ticket kunt u uw reservering uploaden. VUl hiervoor het PNR in (rechtsbovenaan het reserveringsbewijs) en het CP-nummer (in het midden achter het stoelnummer).

In Scandinavië is er geen personeel op de stations. Neem voor het wijzigen van een reservering daarom contact op met de klantenservice via telefoon of chat.
Noorwegen: Entur app of www.entur.no (voor de chat: tik op het chatlogo onderaan)
Finland: VR tel. +358 923 192 902
Zweden: SJ app of www.sj.se (voor de chat: tik op het vraagteken). Heeft u een verbinding met overstap, en zijn die treinreserveringen in aansluiting op elkaar geboekt, dan kan er op het reserveringsbewijs RESPLUS staan. In dat geval maakt SJ automatisch nieuwe reserveringen voor u voor de eerstvolgende aansluiting naar uw eindbestemming. Als er geen RESPLUS staat, moet u zelf contact opnemen met de klantenservice.

Dit antwoord is alleen van toepassing op onze "Treinrondreizen" (niet op losse tickets, passen, stedentrips en overige) 

Nog steeds hulp nodig? Neem contact op Neem contact op