Ik wil een compensatie voor een vertraging aanvragen

De algehele EU-richtlijn is: 
a) 25 % van de prijs van het vervoerbewijs bij een vertraging van 60 tot en met 119 minuten;
b) 50 % van de prijs van het vervoerbewijs bij een vertraging van 120 minuten of meer

Dit kan echter per vervoerder gunstiger uitpakken. Er zijn ook uitzonderingen, de compensatie is bijvoorbeeld niet van toepassing bij noodweer, een pandemie of een andere vorm van overmacht. Stakingen vallen niet onder de uitzonderingen. Als de vertraging voor de reis al bekend is en/of via alternatief vervoer op tijd aankomen toch mogelijk is dan geldt de compensatie ook niet. 

Compensatie aanvragen per vervoerder, check uw ticket voor de vermelde spoorwegmaataschappij: 

Deutsche Bahn
(Duitsland)
Volg de stappen en vul het formulier op de website in. U kunt de compensatie digitaal aanvragen door in te loggen met het referentienummer op het ticket en uw achternaam. DB neemt daarna zo snel als mogelijk contact met u op over de compensatie. 

Let op: als u een pakketreis heeft geboekt (trein + hotel) staat er geen bedrag op uw ticket. Dit vakje kunt u leeg laten op het formulier. Ook dan wordt uw verzoek gewoon in behandeling genomen.

Eurostar (Verenigd Koninkrijk en Frankrijk)
Vul het formulier op de website in. Let op: Eurostar compenseert uitsluitend met vouchers. Deze ontvangt u na aanvraag zo snel mogelijk per mail.

Interrail reserveringen (Europa)
Voor Interrail reserveringen is de compensatie (als dit mogelijk is) maximaal 25% van de waarde van uw Interrail pas. U kunt compensaties aanvragen via het formulier op de website. Interrail neemt daarna zo snel mogelijk contact met u op.

Italo (Italië)
Vul het formulier op de website in. Italo neemt daarna zo snel mogelijk contact met u op over de compensatie.

NS (Nederland)
Vul het formulier op de website

ÖBB (Oostenrijk)
Vul het formulier op de website in. ÖBB neemt daarna zo snel als mogelijk contact met u op.

OUIGO (Frankrijk)
OUIGO hanteert speciale compensatiemaatregelen: zij betalen alleen uit in vouchers tot maximaal 50% van het bedrag. Dit gebeurt automatisch binnen 15 werkdagen nadat de reis heeft plaatsgevonden. Kijk hier voor meer informatie.

Renfe (Spanje)
Compensaties kunnen bij Renfe vanaf 30 minuten vertraging worden aangevraagd. Dat kan via het formulier op de website

SBB (Zwitserland)
Doorloop de stappen op de website voor het aanvragen van compensatie. 

SJ (Zweden)
U kunt een compensatie aanvragen door de stappen op de website te doorlopen. SJ neemt hierna zo snel mogelijk contact met u op.

TGV INOUI (Frankrijk)
Een compensatie kan worden aangevraagd vanaf 30 minuten vertraging (veroorzaakt door TGV zelf). Vul hiervoor het formulier op de website in. 

Trenitalia (Italië)
Een compensatie kan worden aangevraagd vanaf 30 minuten vertraging voor Frecce treinen en vanaf 60 minuten voor overige treinen. Vul hiervoor het formulier op de website in. 

VY (Noorwegen)
Doorloop de stappen op de website van de uitvoerder. VY neemt hierna zo snel mogelijk contact met u op.

Nog steeds hulp nodig? Neem contact op Neem contact op